Loading...

 

Er Stærk Core programmerne for dig?

 

De fleste mennesker med rygproblemer vil kunne have glæde af programmerne (se info om diagnoser nedenfor). Programmerne er både vel kontrollerede og gennemtænkte, og du lærer at teste din ryg, så du altid kan følge med i, hvordan din ryg reagerer på øvelserne.

 

Det primære fokus i programmerne er at opbygge styrke i coremusklerne, så du får større bevægefrihed i din hverdag.

 

Hvis dit primære problem er rygsmerter, er det 8 ugers online rygtræningsforløb "Smertefri Ryg" målrettet til at minimere dine rygsmerter. Du kan læse mere om "Smertefri Ryg - 8 ugers online forløb om rygtræning HER.

 

Jeg anbefaler, at du clearer med din læge hvis:

 

  • Du er opereret i ryggen eller maven indenfor de sidste 3 måneder
  • Du har voldsomme rygsmerter, der ikke er undersøgt tidligere

 

Jeg anbefaler, at du akut søger læge hvis:

 

  • Du pludselig oplever problemer at holde på vandet/ lade vandet
  • Du pludseligt bliver følelsesløs / får føleforstyrrelser på indersiden af lårene/i skridtet
  • Du får svært ved at kontrollere musklerne i dine ben

 

Kan jeg bruge øvelserne, når jeg har slidgigt i lænd og ryg?

De fleste mennesker med slidgigt i ryggen responderer rigtigt godt på både smidigheds- og styrkeøvelser. Træning er faktisk en vigtig del af behandlingen, når du har slidgigt. Som nævnt ovenfor lærer du at teste dig selv og din ryg, så du kun træner øvelser, der bedrer netop din ryg. 

 

Jeg har spondylolistese og arcolyse - kan jeg stadig lave øvelserne?

Som udgangspunkt JA. De fleste mennesker med spondylolistese bedres, når ryggen rundes/krummes. Det sker f.eks. når du laver en mavebøjning. En lille del af spondylolisteseramte har det dog omvendt, så de bedres, når ryggen svajes. Lige meget hvad, lærer du at teste dig selv, før du laver en øvelse. Efter du har lavet en given core øvelse kan du teste dig selv igen, og således vurdere, om øvelsen har påvirket din ryg i en positiv retning.

 

Jeg har fået stivgjort 4. og 5. lændehvirvel - kan jeg følge programmet alligevel?

Lægen, der opererer dig, lægger altid en plan for, hvornår og hvordan du må bevæge ryggen efter en operation. Typisk har man "frie tøjler" til at bevæge ryggen frit efter 3 måneder. Ved enkelte operationer anbefales det dog, at begrænse bestemte bevægelser i op til 12 måneder efter operationen. Jeg anbefaler derfor, at du tjekker op med din læge, hvis du er opereret indenfor det sidste år. 

Hvis det er længere tid siden, at du blev opereret, er du velkommen. Du har behov for at holde ryggens øvrige led smidige og mave- og rygmuskler stærke, og netop det træner vi i Stærk Core programmet. 

 
Kan jeg lave rygøvelserne, når jeg har prolaps i lænden?

Det afhænger helt af, hvor du er i forløbet med din diskusprolaps. Hvis den er opstået indenfor de sidste 3 måneder, er ryggen ofte så irritabel, at jeg vil anbefale dig at opsøge individuel, "live" rådgivning. Hvis din prolaps derimod er af ældre dato, eller du har været igennem et genoptræningsforløb, vil du oftest have glæde af øvelserne. Som nævnt ovenfor lærer du at teste din rygs smidighed OG smerter. Når du har lavet en ny øvelse, kan du således teste, hvordan dine smerter og din bevægefrihed blev påvirket af øvelsen. På den måde kan du sortere i de øvelser, som du lærer, og kun lave øvelser, der bedrer din ryg. Smart, ik?

 

Spinal stenose - kan jeg bruge øvelserne?

De fleste med stenose vil kunne bruge flere øvelser fra kurset. Stenosen kan være mere eller mindre fremskreden, og i de sværeste tilfælde kan det være en udfordring at finde øvelser, der ikke forværrer smerterne. Du lærer at teste, hvilke øvelser, der påvirker dig positivt, så du får en sikkerhed for, at du kun træner de øvelser, der er bedst for netop dig.

 

Jeg har en scoliose - er øvelserne sikre for mig?

Jeps! Alle scolioserygge har glæde af smidigheds- og styrketræning. Men øvelserne skal tilpasses til dit niveau, og det er vigtigt at du noterer, hvilke øvelser der præcist påvirker dine gener positivt. Hvis du har læst resten af denne side, kender du efterhånden remsen: Du lærer at teste din rygs smidighed OG smerter. Når du har lavet en ny øvelse, kan du derfor teste, hvordan dine smerter og din bevægefrihed blev påvirket af øvelsen. På den måde kan du sortere i programmets øvelser, og kun lave øvelser, der bedrer din ryg. 

 

Jeg har en Scheuermann - kan jeg have glæde af øvelserne?

Øvelserne giver dig større smidighed og styrke i ryggen, hvilket mange mennesker med Scheuermann har glæde af. Det er derimod meget individuelt, hvordan øvelserne påvirker dine smerter - så det må komme an på en prøve :-) Som tidligere nævnt lærer du at teste dig selv. Når du har lavet en øvelse, kan du således teste, hvordan din smidighed og dine evt. smerter blev påvirket af øvelsen. På den måde sikrer du dig, at du kun bruger din tid på øvelser, der påvirker netop din ryg positivt.

 

Knogleskørhed - er øvelserne OK for mig at lave?

Styrketræning er fantastisk træning ift. at vedligeholde, og i nogle tilfælde øge din knoglestyrke. Øvelserne i program 1 og 2 kan laves af alle med knogleskørhed. Hvis du har fremskreden knogleskørhed, kan visse af øvelserne i program 3 og 4 være for belastende for dig. Hvis du er i tvivl anbefaler jeg, at du clearer med din læge eller lokale behandler, før du går i gang med programmerne.

 

Mit bækken sidder skævt - er det en god idé at træne med på Stærk Core?

Mange oplever at få "diagnosen" skævt bækken hos en behandler. Mange biomekaniske studier har vist, at der er meget lille bevægelighed i bækkenleddene, hvorfor det virker usandsynligt, at leddene kan sidde "skævt". Der er derimod bevægelighed i bindevæv, muskler og sener omkring bækkenet. Så når du oplever, at en behandling "virker" på dit bækken, er det sandsynligvis påvirkningen på bindevæv, muskler mv., der giver dig en positiv effekt. På "Stærk Core" arbejder vi med smidighed i hofteled og lænderyg (der ligger "nord" og "syd" for bækkenet). Og vi træner udholdenhed og styrke i ryg-, mave-, hofte- og ballemuskler, der alle er vitale og centrale muskler omkring bækkenet. Du kan derfor have god glæde af "Stærk Core", så længe du går forsigtigt frem, og tester hver enkelt øvelse med "test-dig-selv" værktøjet.

 

Jeg har Modic forandringer - kan jeg have glæde af øvelserne?

Måske - det afhænger af, hvor længe du har haft Modic forandringer. Nyere forskning og klinisk erfaring viser, at de første år med Modic forandringer ofte er meget smerteprægede, og her bedrer ryg- og coreøvelser  sjældent dine smerter (i nogle tilfælde forværrer rygøvelser dine smerter). Hvis dine Mordic forandringer er flere år gamle, kan man ofte have glæde af træning, og et nyere studie viser, at fremtidsudsigterne efter 13 år ser lysere ud for mennesker med Modic forandringer, end de gør for rygsmerte plagede med andre diagnoser og rygproblemer. I det tilfælde vil de fleste have glæde af "Stærk Core" programmerne, der systematisk over 4 trin bedrer din styrke og smidighed i ryggen. 

 
Kan programmerne bruges til træning af delte mavemuskler (rectus diastase)?

Ja, det kan de. Men der findes mere målrettede online træningsprogrammer til præcis genoptræning af musklerne ved delte mavemuskler (tjek Elin Solheim eller Kejserinderne, der har kompetente fysioterapeuter "bag roret"). I disse ryg- og mavetrænings programmer har vi ikke den dybdegående fokus på bækkenbunds- og vejrtrækningsmuskler, som genoptræning af delte mavemuskler kan påkræve.   

 

Hvad med, når jeg er hypermobil?

Behandlingen for hypermobilitet består af styrketræning, for at øge fasthed og styrke i muskler og bindevæv - i kombination med krops bevidstheds træning, så du mærker, hvornår dit led kommer ud i en yderstilling. Da "Stærk Core" indeholder både styrketræning og øvelser for din muskel- og ledsans i et kontrolleret tempo er programmet sikker og hensigtsmæssig træning for dig med én eller flere hypermobile led. 

 

Jeg har også piskesmæld - er kurset for mig?

Som udgangspunkt nej. Piskesmæld dækker over en række problematikker og smerter, der kan være mere eller mindre generende for den enkelte. Fælles for mange mennesker med piskesmæld er, at de har svært ved at løfte hovedet op fra gulvet (som man bl.a. gør, når man laver mavebøjninger). Da mavebøjninger er en del af dette program anbefaler jeg ikke, at du kaster dig ud i forløbet "på egen hånd". Øvelserne kan sagtens indgå i et godt genoptræningsprogram for piskesmælsramte, men så anbefaler jeg, at du bliver undersøgt og fulgt individuelt "live" af en professionel (fysioterapeut, kiropraktor, psykomotorisk terapeut eller lignende).

 

Læs her, om Stærk Core programmerne er egnede til din evt. rygdiagnose